Hoe neem ik een slalombaan


 

Beste Slalomskiërs

In dit stukje probeer ik vanaf het begin iedereen wat te helpen om het slalomskiën beter onder de knie te krijgen. Het allerbelangrijkste bij het slalomskiën is de lichaamshouding en een constant ritme op te bouwen. Hiervoor bestaan een paar eenvoudige oefeningen. Bij het slalomskiën en monoskiën is de basis (het skiën op twee ski's) het allerbelangrijkste. Daarom adviseer ik iedereen om het idee "kun je op 1 ski skïen, dan hoef je niet meer op 2 ski's te skïen" TE VERGETEN !!! Probeer dan ook de slalombaan op 2 ski's door te skiën, met een snelheid van ongeveer 35 tot 37 KM. Pas als je dit onder de knie hebt , kun je gaan proberen om de slalombaan op één ski te skiën. Denk hierbij vooral op je lichaamshouding tijdens het moment van accelereren. Bestudeer onderstaande figuren goed, hieruit blijkt wanneer de acceleratie (Pull) het grootst moet zijn.

 

   
Verkeerde acceleratie Goede acceleratie
   
Als je eenmaal bij de boei aankomt en gaat draaien, moet de lijn strak blijven. Is dit niet het geval dan heb je te lang doorgeaccellereerd. Eenmaal de hekgolf gepasseerd, gaan we van de accelleratiehouding , over in wat we noemen -de Edge change, d.w.z. dat je de ski van de ene naar de andere kant laat overhellen. Hierdoor gaat de ski decelereren (vertragen) en vast draaien richting de boei. Dit noemen we -de Pre-Turn-.

Hiernaast zie je een goed overzicht van de acceleratie, de pre-turn en de turn.

Om dit allemaal te kunnen combineren is het belangrijk dat je 2 punten volledig beheerst.

 

   

 1.) Ten eerste is dit de acceleratiehouding. Deze kun je oefenen door de boot aan de buitenzijde van de slalombaan te laten varen, terwijl je als skiër blijft skiën tussen de boeien, waar normaal gesproken de boot vaart. Als dit gemakkelijk gaat, kan de bootbestuurder de snelheid verhogen, waardoor het voor de skiër moeilijker wordt. Als skiër moet je vooral denken aan je lichaamshouding. Zorg dat je je schouders achteruit en je borst vooruit duwt. Je heup moet je dan zo dicht mogelijk naar de handle duwen.

* Vergeet niet dat je als skiër een ‘goede’ en een ‘slechte’ kant hebt. Deze oefening moet je dan ook zowel aan de linker- als de rechterzijde van de baan oefenen.

 
 2.) Ten tweede is het van het grootste belang om een constant ritme proberen te krijgen. Doe dit door op open water zoveel mogelijk hekgolfkruizingen te maken, waarbij je erop let om zowel links als rechts even ver naast de boot te komen. Als je achter een skiboot skied, hoef je de lijn niet verder te laten gaan dan de hoek van de motorkap. Probeer tijdens alle oefeningen ‘vooruit te blijven’ kijken. Dat wil zeggen je kijkt tijdens de acceleratie naar de eerst volgende boei, maar zo gauw je de hekgolf doorbent, ga je naar de skimast in de boot kijken. Kijk nooit naar beneden tijdens de turn.  
   

Als je deze beide oefeningen goed onder de knie hebt, kun je gaan trainen in de slalombaan.

Vergeet hierbij vooral niet dat je houding tijdens het skiën belangrijker is dan het aantal boeien dat je rondt.

Hiernaast zie je een overzicht waarmee je slalomskiën kunt op bouwen. (Figuur A tot en met F)

   
Als je volgens deze methode alle zes boeien van de baan rondt, is het tijd voor het echte werk. Hiermee bedoel ik de volledige slalombaan inclusief de gates af te skien. Boven zie je een figuur die exact weergeeft hoe de volledige baan inclusief gates geskied dient te worden.
 
Als je ondanks de eerdere oefeningen het toch nog moeilijk vindt om een goed ritme te ontwikkelen om alle zes boeien te skien, dan zie je hierboven nog een tip om het iets te vereenvoudigen. We noemen dit de minicourse.
 
 

Tot slot heb ik nog een belangrijke tip,

Voor je aan al deze oefeningen begint, controleer of het vleugeltje is verwijderd dat aan de vin van veel slalomski's is gemonteerd. Dit vinnetje is pas nodig als je alle zes boeien op 58 KM kan skiën en de ski niet voldoende kan vertragen om rond de boei heen te draaien. Als je nog vragen hebt of instructie op het water wilt, kun je me altijd mailen op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Met vriendelijke groet, Ronny De Kerf